Bosvelija a jej význam v Biblii
Keď hovoríme o histórii bosvelie, známej aj ako Boswellia Serrata alebo indické kadidlo, nemožno prehliadnuť jej význam v Biblii. Bosvelija bola jedným z darov, ktoré boli prinesené novorodenému Ježišovi spolu s mirou a zlatom. Je tiež spomenutá v 2. Mojžišovej knihe, kde Pán dáva Mojžišovi recept na indické kadidlo, ktoré sa používa pri bohoslužbách a obetách. Kniha Levitikus ešte viac zdôrazňuje vysokú hodnotu kadidla ako obety, čo ukazuje na jeho hlbokú spojitosť s náboženskými rituálmi, ako je požehnávanie oltára a spoločenstva.

Použitie bosvelie u raných kresťanov
Napriek súčasnému náboženskému významu raní kresťania kadidlo nepoužívali tak často. Pravdepodobne sa používalo viac na zakrývanie nepríjemných pachov alebo na dezinfekciu vzduchu. Cirkevný otec Laktáncius okolo roku 300 verejne odmietol pálenie kadidla a varoval pred preberaním židovských tradícií pálenia.
Staroveké tradície a kultúrny význam
Indické kadidlo je cenené viac ako 4 000 rokov a je hlboko zakorenené v srdci a obradoch rôznych kultúr, ako sú Gréci, Rimania, Peržania, Izraeliti a Egypťania. Dlho pred antikou bola bosvelija známa živica, často nazývaná „Božský pot“ alebo „slzy bohov“. Podľa legendy z Ománu bol strom kadidla kedysi džinskou dievčinou, ktorá plakala voňavé slzy, keď sa premenila na strom. Existuje mnoho takýchto príbehov, vrátane jedného, ktorý hovorí, že Adam by opustil raj len vtedy, ak by si mohol vziať indické kadidlo.

Egyptská posadnutosť bosveliou
Egypťania mali indické kadidlo alebo bosveliju v vysokej úcte a používali ho pri pohrebných obradoch, balzamovaní, ako ochranný prostriedok proti zlým duchom a v kozmetike. Ich dopyt po kadidle viedol k vytvoreniu kadidlovej cesty, dôležitej obchodnej trasy z Ománu do Egypta a Stredomoria.
Obchodná cesta kadidla
Obchodná cesta kadidla, ktorá bola založená pred približne 3 000 rokmi, bola kľúčová pre šírenie kadidla. Začala v Ománe a viedla cez Jemen pozdĺž Červeného mora do Egypta a Stredomoria. Kamele, domestikované okolo roku 1500 pred naším letopočtom, zohrali kľúčovú úlohu pri preprave kadidla na veľké vzdialenosti vďaka svojej schopnosti prechádzať dlhé vzdialenosti s minimálnym množstvom vody.
Centrálné zberné miesta
Historici diskutujú o presných zberných miestach pre kadidlo. Niektorí tvrdia, že to bola Shabwat v Hadramautu (dnešný Jemen), iní poukazujú na prístav Samharam, a ďalší na mesto Mirbat v Ománe. Nezáleží na tom, karavány tisícok tiav prevážali tony kadidla každý rok, čo uspokojovalo vysoký dopyt.
Výnosný obchod s indickým kadidlom
Obchod s bosveliou bol veľmi výnosný, často porovnávaný s hodnotou zlata. Vysoká cena zahŕňala zisky karavánových obchodníkov, úplatky colníkom, náklady na dopravu a balenie, ako aj dane. Tento výnosný obchod priniesol Arábii prezývku “šťastná Arábia”, ktorá bola vnímaná ako bohatá krajina mlieka a medu.

Bosvelija ako kultúrny most
Bosvelija bola viac než len tovar; slúžila ako kultúrny most medzi krajinami, podporovala komunikáciu a výmenu technológií a myšlienok. Kadidlová cesta nebola len obchodnou spojnicou, ale aj kanálom pre kultúrnu výmenu.
Súčasný význam kadidla
Dnes moderný transport umožňuje, aby bosvelija rýchlo dosiahla akúkoľvek časť sveta. Avšak je dôležité oceniť historické úsilie a výzvy pri preprave tejto cennej živice. Kadidlová cesta zohrávala kľúčovú úlohu v kultúrnych a ekonomických výmenách starovekých civilizácií.
Šírenie a obchod s indickým kadidlom
Šírenie kadidla by nebolo možné bez kadidlovej cesty, ktorá vznikla pred 3 000 rokmi a viedla z Ománu cez Jemen pozdĺž Červeného mora do Egypta a Stredomoria. Dnes z legendárnej obchodnej cesty indického kadidla nezostalo veľa, okrem piesku a ruín, ale v tom čase bola jednou z najdôležitejších obchodných ciest na svete. Bosvelija bola cenný tovar a keďže ju mnohé náboženstvá zahŕňali do svojich rituálov, bolo nevyhnutné, aby obchodníci prinášali tento tovar po celom svete.
Predtým, ako ju prepravovali loďou, ju okolo roku 1500 pred naším letopočtom prenášali kamely, ktoré boli domestikované a ako ťažné zvieratá prepravovali bosveliju do zvyšku Arábie a až do Stredomoria. Kamele boli ideálne ťažné zvieratá pre tento náročný výlet, pretože potrebovali veľmi málo vody a boli dostatočne robustné na to, aby prešli dlhé vzdialenosti. A tak po vysušení tejto cennej živice ju odniesli na zberné miesto, kde ju roztriedili a pripravili na dlhú cestu.

Zberné miesta a preprava
Existujú historici, ktorí tvrdia, že hlavným zberným miestom pre indické kadidlo bola metropola Shabwat starovekého impéria Hadramaut (dnešný Jemen), iní hovoria o prístave Samharam v meste Moscha (Jemen), a ďalší o meste Mirbat (Omán), ktoré je dnes hlavným mestom bývalého impéria.
Spoľahlivé zdroje uvádzajú, že niektoré karavány pozostávali z tisícok tiav, ktoré sa so živicou a ďalšími pokladmi vydávali do vzdialených krajín. Ak zohľadníme, že jedna tiava môže bez problémov uniesť náklad 100 kilogramov, hovoríme o 100 tony kadidla pre 1 000 tiav, ktoré našli cestu po kadidlovej ceste do sveta. A to určite viac než raz do roka, pretože dopyt po kadidle bol vysoký.

Obchod s indickým kadidlem byl výnosnou činností, do které chtělo vstoupit mnoho lidí. Není proto překvapením, že se kdysi říkalo, že bosvelija je hodná své váhy ve zlatě. To, zda je to pravda, je diskutabilní, ale pokud připočteme k vysoké ceně kadidla v té době zisky karavánových obchodníků, úplatky, které platili celníkům za otevření bran, náklady na balení, přepravu a údržbu, daně a zisky velkoobchodníků a vyjednavačů, bylo indické kadidlo určitě několikrát dražší než dnes.
Není proto překvapením, že Arábii tehdy nazývali „šťastná Arábie“ a že mnoho obchodníků s kadidlem považovalo tuto zemi za neomezeně bohatou krajinu mléka a medu. Nebudu přehánět, když řeknu, že bosvelija byla kulturním mostem mezi národy, společným rituálním bodem, který spojoval i nepřátelské země. Kadidlová cesta nebyla důležitá jen jako obchodní spojka; umožňovala také výměnu písemného a mluveného slova, sdílení technických pokroků a podporu dopravy nákladními loděmi.
Současný význam indického kadidla
Dnes se každý rok na lodích přepraví miliony kontejnerů, přičemž už nikdo neřeší kadidlovou cestu. Díky moderním dopravním možnostem můžeme bosveliju dostat během několika dní nebo týdnů do jakéhokoliv koutu světa, bez ohledu na to, jak je daleko. Nicméně bychom nikdy neměli zapomenout na minulost, kdy bylo přinášení této cenné a vonné pryskyřice do světa stále nebezpečným, nákladným a časově náročným podnikem.
Díky pochopení bohaté historie Boswellia Serrata, nebo bosvelije, můžeme lépe ocenit její trvalý význam v různých kulturách a náboženstvích.